D

Wat doet een notaris als je een huis koopt?

Indien je een huis gaat kopen, heb je een notaris nodig, aangezien het verplicht is om de aankoop vast te laten leggen door een notaris. Diegene (gespecialiseerd jurist) is namelijk als enige bevoegd om diverse aktes op te maken, zoals een hypotheekakte, een koopakte en leveringsakte/transportakte. Door het ondertekenen van deze aktes kan een woning van verkoper tot koper over gedragen worden.

Hypotheekakte

In deze akte wordt vastgelegd dat je in ruil voor de geldlening je huis als onderpand geeft aan de hypotheekvertrekker. Een hypotheekakte wordt door de koper, de hypotheekverstrekker en de notaris getekend. Vaak tekent de notaris namens de hypotheekverstrekker. In de hypotheekakte legt de notaris vast wat de hoogte van de hypotheek is en tussen welke partijen de hypothecaire lening wordt afgesloten.

Koopakte

De notaris legt in de koopakte vast wat de aankoopprijs en opleverdatum is. Je koopt een huis door samen met de verkoper een koopakte te sluiten.

Leveringsakte / transportakte

De leveringsakte die opgesteld wordt door de notaris, zorgt er voor dat bij ondertekening van het document de woning en grond daadwerkelijk van verkoper op koper wordt overgedragen. Koop je de woning samen met iemand? In de akte van levering staat ook vermeld wie de woning koopt en hoeveel % ieder eigenaar is. De leveringsakte wordt samen met de andere aktes ingeschreven bij het Kadaster na ondertekening.

Wat doet een notaris nog meer bij de aankoop van een huis?

Naast het opstellen zal de notaris de aktes ook met je doornemen en toelichten. Verder checkt de notaris ook de identiteit van zowel de kopers als verkopers en beoordeelt of de woning verkocht mag worden (bij sommige gevallen mag dit namelijk niet). De notaris voert ook onderzoek uit naar eventuele erfdienstbaarheden, erfpacht, opstal en/of gemeentelijke beperkingen. Indien er sprake is van een waarborgsom zorgt de notaris dat deze overgemaakt wordt. Mocht het nodig zijn om gelijk een testament of een samenlevingscontract op te laten stellen, dan worden deze documenten ook opgemaakt.

Wie kiest de notaris bij verkoop huis?

Ga jij je huis verkopen? Dan hoef jij in principe geen notaris uit te kiezen. Omdat de koper de ‘kosten koper’ moet betalen, waar de notariskosten onder vallen, wordt er vaak afgesproken tussen de koper en verkoper, dat de koper de notaris mag kiezen.

Welke notaris kies je?

Koop je een nieuwbouwwoning? Dan is er vaak 1 notaris gekozen door de projectontwikkelaar die voor het gehele project alle aktes maakt. Je hier dus zelf geen keuze in. Koop je echter een bestaande woning? Dan moet de koper een notaris inschakelen. We raden je aan om van te voren goed beoordelingen te lezen. Hiernaast is het handig om een notaris vlakbij of in je woonplaats te kiezen. Mocht je het kantoor vaker moeten bezoeken, dan is het wel zo fijn dat je geen uren kwijt bent aan reistijd. Check van te voren ook goed de kosten, aangezien notariskantoren zelf de hoogte van de kosten mogen bepalen. Vergelijk diverse offertes en bekijk welke diensten bij de prijs inbegrepen is en wat niet.

Wat zijn de kosten van een notaris?

Per notaris kunnen de kosten erg uiteenlopen. Wij raden aan om van te voren bij diverse notarissen offertes op te vragen, zodat je de prijzen kunt vergelijken. De kosten voor de notaris vallen onder de ‘kosten koper’ en je bent gemiddeld €950,- tot €1500 euro kwijt hiervoor. Deze kosten bestaan onder andere uit kosten voor het opstellen van de diverse documenten, zoals de hypotheek- en leveringsakte, inschrijvingskosten bij het Kadaster, onderzoekskosten en Btw. Wel kun je diverse kosten eenmalig aftrekken van je inkomen bij de Belastingdienst. De koopaktekosten zijn niet aftrekbaar, maar de hypotheekaktekosten daarentegen wél!