1998

Het begon allemaal in 1998, toen er door Jeltes ten Hoor Wageningen een filiaal geopend werd in Ede. Via zijn toenmalige directeur hoorde Nick dat ze hier wel een ervaren makelaar/ondernemer konden gebruiken. “Ik was op dat moment werkzaam in Rotterdam en voelde wel wat voor de mogelijkheid om voor mezelf te beginnen, in dit geval met een compagnon. Samenwerken leek me een goed idee, aangezien twee meer weten dan één”, vertelt Nick. En zo zijn ze de samenwerking aangegaan en begonnen in een klein kantoor aan de Detmarlaan. Domicilie was destijds al een full-servicekantoor, waarbij we ons bezighielden met woningen, bedrijfsonroerendgoed (BOG) en een samenwerking hadden met het naastgelegen hypotheekkantoor. “Mijn voormalige compagnon Hidde en ik werkten met een klein team; één collega in de binnendienst en wij twee in de buitendienst.”

De eerste jaren na oprichting

De eerste jaren na oprichting is er voornamelijk nog energie gestoken in een aantal vestigingen in Amersfoort, Utrecht en Almere, die overgenomen waren van een groot landelijk opererend makelaarskantoor. “We verhuisden van de Detmarlaan naar de Molenstraat. We waren erg enthousiast over deze locatie, omdat we alles in de etalage konden presenteren. Aangezien het internet destijds nog niet zo ontwikkeld was als nu, maakten we gebruik van etalages om nieuwbouwprojecten, artist impressions en banners tentoon te stellen. Het voelde meer als een winkel dan als een kantoor. Na verloop van tijd hebben we besloten om onze wegen te scheiden en de kantoren te verdelen. Ik ben mij toen volledig gaan focussen op de vestiging in Ede”, vertelt Nick. In die begintijd van het kantoor, met de vestiging aan de Molenstraat, was het team nog klein. Er waren vier medewerkers en een hypotheekadviseur werkzaam, die eigenlijk een kantoor in het kantoor had. Na verloop van tijd groeide het klantenbestand met meer bestaande woningen, BOG en ook nieuwbouwprojecten.

Nick vertelt dat ze in die tijd nog met faxapparaten werkten. “We leenden faxapparaten uit aan onze aankoopopdrachtgevers. De woningen werden destijds door NVM-makelaars gepresenteerd op leaflets, met een klein fotootje erop. Deze leaflets werden op een tourniquet geplaatst, en mensen kwamen daadwerkelijk naar ons kantoor om deze rond te draaien om een beschikbare woning te vinden. Ook de etalage werd zorgvuldig bekeken. Het was ook de tijd waarin we adverteerden in de lokale kranten zoals de Ede Stad en Edese Post. We doorzochten die advertenties om woningen te vinden die mogelijk interessant waren voor onze aankoopopdrachtgevers. Vervolgens stuurden we die informatie snel via de fax of we belden. Het is nu moeilijk voor te stellen hoe dat toen ging. Ook onderhandelde je vroeger met één partij tot het een deal was of niet en in het laatste geval ging je dan pas door met een andere gegadigde. Het was een andere tijd met andere dynamieken op de vastgoedmarkt.”

In 2003 is Anke, de vrouw van Nick, bij het team gekomen om zich bezig te houden met HR en financiën. De kinderen gingen naar school, waardoor ze wat meer tijd had om Nick op deze gebieden te ondersteunen. “Het was fijn om iemand naast me te hebben die goed onderlegd was op dit gebied. Anke heeft mij ook de ruimte gegeven om het kantoor uit te breiden en verder te ontwikkelen. Zonder haar waren we niet gekomen waar we nu zijn.”

Toen Funda van start ging in 2001, zagen we dat als een bedreiging. Voorheen kon je je namelijk nog onderscheiden door snelheid. “Als je ’s ochtends vroeg bij de krant was en snel op de vastgoedadvertenties reageerde, was je vaak als eerste. De komst van internet bood echter nieuwe kansen. We konden sneller een groot publiek bereiken dat er een woning te koop kwam. Uiteindelijk heeft het ons veel voordelen gebracht. En we konden prachtige presentaties van woningen maken. Internet bood ons ook nieuwe mogelijkheden om ons beter te profileren.”

 

2019-2023

De periode van de gekte op de huizenmarkt was volgens Nick een pittige tijd. Veel mensen hadden het idee dat makelaars enorme winsten maakten. Maar niets is minder waar. “Stel, je meldt een woning te koop aan en vervolgens werden we overspoeld met telefoontjes van wel 75 tot 100 potentiële kopers die wilden bezichtigen. Er ontstond een enorme druk op ons frontoffice-team, dat al deze mensen te woord moest staan. Gemiddeld konden we slechts 20 tot 25 bezichtigingen per woning plannen. Een veelvoud van wat we in tijdens de financiële crisis te verwerken kregen. Mensen waren teleurgesteld als ze niet meer konden bezichtigen en het was dus erg arbeidsintensief om zoveel telefoontjes af te handelen en bezichtigingen te begeleiden. De weken zaten vol piekmomenten. De markt stond onder druk. Aan de voorkant moesten we al mensen teleurstellen als er geen plek meer was voor bezichtigingen. En als mensen dan wel konden bezichtigen, moesten we ze opnieuw teleurstellen omdat hun bod te laag was. Het was een constante stroom van bezichtigingen, inschrijvingen en telefoontjes om mensen te vertellen dat hun bod niet geaccepteerd was. Er waren simpelweg te weinig huizen in vergelijking met de enorme vraag. Dit gold zowel voor bestaande bouw als voor nieuwbouw, want ook nieuwbouwwoningen verkochten razendsnel. Veel mensen van buitenaf, met name uit de Randstad, waren geïnteresseerd. Hoewel de vraag nu iets is afgenomen door de hogere rente, heerst er nog steeds schaarste. Mensen stromen daardoor minder vaak door. Ze hebben geen mogelijkheden. Daarnaast worden nieuwbouwprojecten uitgesteld vanwege de hoge bouwkosten. Dit heeft allemaal consequenties voor het aanbod. Eigenlijk staat alles onder druk: huurwoningen (door maatregelen om de huurstijging in te perken, minder beleggers en dus minder beschikbare huurwoningen), maar ook het aantal koopwoningen is beperkt. Kortom, de markt zit op alle fronten op slot. Alleen het bouwen van goedkope woningen is niet de oplossing, want daarmee stimuleer je de doorstroming niet. Het is essentieel om goed te segmenteren en na te denken over wat er gebouwd moet worden. We moeten voldoen aan de voortdurend groeiende vraag, maar ook nadenken over doorstromingsmogelijkheden voor mensen van middelbare leeftijd en ouderen.”

Wat betreft ons team zijn we inmiddels aanzienlijk gegroeid. Van een team van drie mensen op de Detmarlaan en daarna vijf mensen op de Molenstraat zijn we nu op de Notaris Fischerstraat en in combinatie met de vestiging Nijkerk uitgegroeid tot een team van 27 mensen, inclusief 4 hypotheekadviseurs. “Ik had nooit gedacht dat het team zo groot zou worden. Ik heb altijd mijn best gedaan om mensen zo goed mogelijk van dienst te zijn, maar dit was geen vooropgezet plan. Ik dacht simpelweg: we werken hard, doen ons best en meer kunnen we niet doen. Het is in die zin als het ware vanzelf gegaan.”

 

 

 

Toekomst

“Op termijn wil ik me meer gaan richten op het coachen van de jonge makelaars binnen ons team. Naast mijn huidige werk als makelaar, want dat is nog steeds mijn passie. Maar ik besef dat dit alleen mogelijk is met een goed team om ons heen. Ik ga dan ook zeker nog niet met pensioen, want het is en blijft een fantastisch vak. Er valt elke dag nog wat te leren en te bereiken.

Ik ben erg blij met het huidige team dat we hebben. Onze mensen hebben stuk voor stuk goede ideeën, de onderlinge sfeer is prettig en ze zijn vooral gericht op het tevredenstellen van onze opdrachtgevers. Ik benadruk met klem dat we zonder het vertrouwen van al onze opdrachtgevers in de bestaande bouw, nieuwbouw en bedrijfsonroerendgoed nooit zo’n mooie zaak op hadden kunnen bouwen. Hartelijk dank daarvoor! Ik kijk ernaar uit om met ons team onze opdrachtgevers de best mogelijke dienstverlening te blijven bieden en daarmee ons succes verder uit te breiden.”

Wij vieren ons 25-jarig bestaan met jou!

Omdat wij ons 25-jarig bestaan dolgraag met jou willen vieren, zijn er binnenkort speciale jubileumacties! Houd onze Facebook en Instagram pagina’s goed in de gaten!