Verhuizen met kinderen: tips & tricks
25 juni 2024
Als je een elektrische auto hebt, is het handig om een eigen laadpaal voor de deur te hebben. Met jouw eigen laadpaal kun je je auto ’s nachts en in het weekend opladen. Dit stroomtarief is vaak voordeliger en de kosten die je betaalt om een elektrische auto openbaar op te laden, zijn vaak een stuk hoger. Een eigen laadpaal voor thuis is dus zeker een investering die te overwegen is. Waar moet je allemaal op letten bij de aanschaf van een laadpaal? Wij vertellen je er alles over.
Welke laadpaal de beste keuze is voor jouw thuis, is geheel afhankelijk van je persoonlijke situatie. Je hebt de keuze tussen een 1-fase-, of 3-fase laadpaal. Het voordeel van een 3-faseaansluiting is dat deze laadpaal sneller je elektrische auto oplaad. Wel moet je auto hiervoor geschikt zijn, en niet geheel onbelangrijk, de meterkast ook. Is je meterkast nog niet geschikt? Dan moet je deze eerst laten verzwaren. Dit kost ongeveer tussen de 250-300 euro. Een 3-fase laadpaal wordt aangeraden als je voornamelijk lange ritten rijdt en niet altijd een volle nacht hebt om de auto op te laden. Mocht je kortere ritjes rijden en hoeft je auto niet heel snel opgeladen te worden? Dan volstaat vaak een 1-fase laadpaal.
Verder kun je bij je keuze ook nog kijken naar het aantal ampère. Hoe hoger het ampère is, hoe sneller de auto wordt opgeladen. Je kunt hierbij kiezen tussen 16 of 32 ampère. Let er wel op dat ook hierbij gecheckt moet worden of de meterkast hiervoor geschikt is.
Tot slot kun je nog overwegen om een laadpaal aan te schaffen met extra opties, zoals een WIFI-connectie (laadstatus te volgen via een app), smart charging (automatisch laden op tijden van lagere stroomtarieven), extra veiligheidsfuncties (beveiliging tegen oververhitting of blikseminslag) of de mogelijkheid om de laadpaal te bedienen met spraakassistentie (bijv. Alexa of Google Assistent).
Als je een eigen laadpaal bij je huis hebt, kun je je elektrische auto ’s nachts of in het weekend opladen. Het stroomtarief is dan vaak voordeliger. Ook is het stroomtarief thuis goedkoper dan bij een openbare laadpaal. Je kunt zelfs geld verdienen met jouw laadpaal door deze beschikbaar te stellen aan gasten. En aangezien steeds meer mensen een elektrische auto hebben, wordt het ook steeds drukker bij de openbare laadplekken. Het kan dus voorkomen dat je moet wachten tot er een laadpaal beschikbaar is.
Afhankelijk van het type laadpaal en de specificaties, beginnen de kosten voor een eenvoudige laadpaal vanaf 500 euro. Mocht je meer opties en mogelijkheden op de laadpaal willen, ben je al gauw zo’n 1500 tot 2000 euro kwijt. Naast de aanschafkosten moet je ook rekening houden met de installatiekosten. Deze kunnen sterk variëren en zijn afhankelijk van de installatie-eisen, zoals waar de meterkast zich bevindt, of deze aangepast moet worden of en de gewenste plek van de laadpaal.
Wanneer je kunt spreken van een rendabele laadpaal, hangt af van de laadfrequentie, de totale kosten van de laadpaal en de huidige stroomkosten. Rijd je vaak lange afstanden en maak je thuis gebruik van lagere stroomtarieven? Dan kan een laadpaal thuis op langere termijn je geld besparen. Als je weinig rijdt is een eigen laadpaal minder rendabel, en zou je wellicht beter je auto kunnen opladen aan een openbare laadpaal.
Als je je auto geparkeerd hebt naast de laadpaal, steek je simpelweg de stekker in de laadpaal. Op het scherm van de laadpaal zie je vervolgens de instructies. Wel kunnen deze instructies per laadpaal verschillend zijn. Benieuwd naar de laadstatus? Bij sommige laadpalen zie je dit op het scherm van de paal en bij andere palen kun je de status zien in een app.
Ook hier geldt dat dit per situatie verschillend is. Waar je in ieder geval rekening mee moet houding is de toegankelijkheid van de laadpaal, zodat je gemakkelijk de stekker in- en uit kunt pluggen. Ook de afstand tot de laadpaal en de lengte van de stroomkabel is belangrijk. Die moet immers lang genoeg zijn. Vergeet ook niet dat laadpalen tegenwoordig geliefd zijn voor dieven. Een afgeschermde- of beveiligde plek is dan ook aan te bevelen. Wat je tegenwoordig ook steeds vaker ziet, is dat bij nieuwbouwwoningen in Ede en Nijkerk al rekening wordt gehouden met de installatie van een laadpaal. Handig, want dan hoef jij daar niet meer over na te denken en rekening mee te houden.
Mocht je geen eigen oprit hebben, dan is het in sommige gevallen alsnog mogelijk om voor de deur een laadpaal te installeren. Hierbij kun je denken aan het trottoir of in een (openbare) parkeergarage. Je kunt hiervoor het beste contact opnemen met jouw gemeente.
Wil je een laadpaal bij je huurwoning, dan is het belangrijk om altijd eerst toestemming te vragen aan de verhuurder, voordat je een laadpaal bij je huurwoning installeert. Heb je toestemming om een laadpaal te installeren, check dan voor de zekerheid nog even of er vergunningseisen in jouw gemeente zijn en hoe het zit met de elektrische capaciteit in je huurwoning.
Per gemeente verschillen de eisen en regels met betrekking tot het installeren van een laadpaal. Neem vooraf contact op met jouw gemeente of bezoek hun website om te kijken of er specifieke regels zijn. Hieronder bekijk je de regels voor een laadpaal in Nijkerk, Ede, Veenendaal, Wageningen, Harderwijk en Amersfoort: